Totalitarianism and inner exile in 20th century female educators. Introduction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.36269

Abstract

Introduction to special issue

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulló Díaz, Mª del Carmen. Expediente instruido en 1929 por la universidad de valencia a la profesora de la normal Dª Carmen García de Castro, debido a la acusación de difundir entre sus alumnas doctrinas perniciosas. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, (2003): 467-482.

Agulló Díaz, Mª del Carmen. Mestres valencianes republicanes. Las luces de la república. Valencia: Universitat de València, 2008.

Agulló Díaz, Mª del Carmen. «Leonor Serrano i Pablo (1892-1940): el dret a l'educació i la promoció social i cultural de la dona». En vint mestres i pedagogues catalanes del segle xx. Un segle de renovació pedagògica a catalunya, 125-138. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat, 2015.

Agulló Díaz, Mª del Carmen. «Ángela Esempere Sanjuán». Diccionario Biográfico de los dones. https://dbd.vives.org/bio.php?id=865

Alted Vigil, Alicia. La voz de los vencidos: el exilio republicano de 1939. Madrid: Aguilar, 2005.

Cagnolati, Antonella y Follacchio, Sara. «Valorizzare, inquadrare, orientare. il ruolo dell’associazione nazionale fascista donne artiste e laureate”, Annali di storia delle università italiane 26-1 (2022): 27-44.

Fernández Soria, Juan Manuel. «Conseqüències de la guerra civil: la depuració i l'exili interior del magisteri», Educació i Història 12 (2008): 13-40.

Fernández Soria, Juan Manuel y Agulló Diáz, Carmen. Depuración de las maestras en el franquismo. Studia Historica. Historia Contemporánea, 17 (1999): 249-270.

Fuente, Inmaculada de la. El exilio interior. La vida de María Moliner. Madrid: Turner, 2012.

González Agápito, Josep. «L’exili interior i els mestres». En Mestres i exili: jornades d’estudi i reflexión, coordinado por Conrad Vilanou Torrano y Josep Montserrat i Molas, 83-89. Barcelona: Institut d’estudis humanístics miquel coll i alentorn y universitat de Barcelona, 2003.

Grana Gil, Isabel y Martín Zúñiga, Francisco. «Las profesoras durante el franquismo: freno a la vanguardia intelectual de las mujeres». Bordón. 68: (2016): 59-71.

Grana Gil, Isabel y Martín Zúñiga, Francisco, Pozo Fernández, Mª Carmen y Sanchidrián Blanco, Carmen. Controlar, seleccionar y reprimir: la depuración del profesorado de instituto en españa durante el franquismo. Madrid: Instituto de la Mujer, Serie Estudios, 2005.

Grana Gil, Isabel, Trigueros Gordillo, Guadalupe y Robles Sanjuán, Victoria. «Participación política y educación de las mujeres durante la dictadura de Primo de Rivera: las asambleístas: mujeres en la asamblea nacional». Historia Social y de la educación, 11 (1) (2022): 80-105. https://doi.org/10.17583/hse.9365

Martorell, Manuel, Marqués, Salomó y Agulló, Mª Carmen. Pioneras: historia y testimonio de las hermanas Úriz. Pamplona: Txalaparta, 2018.

Medio, Dolores. Diario de una maestra. Barcelona: Castalia, 2009.

Rabazas Romero, Teresa. «Modelos educativos sugeridos a las maestras en el franquismo», Bordón, 53 (3) (2001) 423-441.

Rabazas Romero, Teresa, Ramos Zamora, Sara y Sonlleva Velasco, Miriam. «El legado pedagógico de las mujeres. Conversaciones con Consuelo Flecha sobre la Historia de la educación femenina», Espacio, Tiempo y Educación, 9-1 (2022) 256-270.

Ramos Zamora, Sara. y Rabazas Romero, Teresa. «Mujeres e instrucción rural en el desarrollismo español». Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26 (2007): 221-256.

Ramos Zamora, Sara. «Educadoras, maestras: depuradas por su profesión». En Represión, resistencia, memoria. Las mujeres bajo la dictadura franquista, editado por Mary Nash, 63-70. Granada: Comares, 2013.

Ramos Zamora, Sara. Entre lo doméstico y lo público. Capacitación profesional de las mujeres rurales en España (1940-1977). Madrid: Biblioteca Nueva, 2016.

Robles Sanjuán, Victoria. «Educación generacional y franquismo: discursos educativos y conflictos de vida». En mujeres y libros, editado por Ana Muñoz y Pilar Ballarín. 187-198. Granada: Universidad de Granada, 2010.

Romero María, Ana María. María Barbeito. Vigo: Consorcio Editorial Galego, 2014.

Pons Rotger, Genoveva. Tres años de antaño. Bogotá: Talleres de Heliodoro, Colombiana, 1984.

Porto Ucha, Anxo Serafín. «De rexeitados a esquecidos, o exilio interior dos mestres i mestras galegos depurados polo réxime franquista». Sarmiento. Anuario galego de historia da educación, 9 (2005): 15-36.

Pozo Andrés, Mª del Mar del. Justa Freire o la pasión de educar. Biografía de una maestra atrapada en la historia de España (1896-1965). Madrid: Octaedro, 2013.

Pozo Andrés, Mª del Mar del. «Los maestros republicanos en el exilio interior: reconstruir vidas rotas en los años cuarenta». En La restauración social católica en el primer franquismo, 1939-1953, coordinado por Feliciano Montero y Joseba Louzao, 317-339. Alcalá de Henares: Servicio de publicaciones de la universidad de Alcalá, 2015.

Sánchez Arbós, María. Mi diario. Introducción crítica realizada por Víctor Juan Borroy y Antonio Viñao Frago. Zaragoza: Gobierno de Aragón y Caja Inmaculada, 2006.

Sonlleva Velasco, Miriam y Sanz Simón, Carlos. «Corruptoras de las conciencias infantiles. La depuración del magisterio femenino en la provincia de Segovia (1936-1945)», Aportes 37, 108 (2022): 223-260.

Vilanou i Torrano, Conrad y Montserrat Molas, Josep (eds.), Mestres i exili. jornades de’estudi y reflexión. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2003.

Whitehead, Kay. «Troubling gender relations with the appointment of ‘that lady inspector’ in post-suffrage south australia». In “Femininity” and the History of women’s education, edited by Tim Allender and Stephanie Spencer, 89-118. Palgrave Macmillan, Cham Switzerland, 2021.

Wilson, Elizabeth C. «Response and responsibility in American public education», Educational Horizons 49.4 (1971): 143-151.

Published

2022-12-18

How to Cite

Cagnolati, A., Rabazas Romero, T., & Robles Sanjuán, V. (2022). Totalitarianism and inner exile in 20th century female educators. Introduction. Historia y Memoria de la Educación, (17), 11–27. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.36269