Aproximación a la habitabilidad urbana desde la movilidad cotidiana y la proximidad: Región urbana costera Puerto Vallarta-Bahía de Banderas, México
Visualitza/Obre
Cita com:
hdl:2117/357784
Tipus de documentArticle
Data publicació2021-10-31
EditorCentre de Politica de Sol i Valoracions, CPSV / Universitat Politècnica de Catalunya, UPC
Condicions d'accésAccés obert
Llevat que s'hi indiqui el contrari, els
continguts d'aquesta obra estan subjectes a la llicència de Creative Commons
:
Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya
Abstract
L'objectiu d'aquesta aportació és identificar l'estructura i l'habitabilitat de la Regió Urbana Turística Puerto Vallarta-Badia de Banderes a través de la mobilitat quotidiana i les dinàmiques de proximitat, aquestes últimes considerades com un indicador d'habitabilitat urbana; que és on se centra l'aportació. Les dades de la mobilitat quotidiana provenen de l'enquesta aixecada el 2011 per a la investigació “Regions Urbanes Turístiques” (CONACYT CB-103363) i de l'Enquesta Intercensal 2015, mentre que les dades demogràfiques i territorials emanen del Comptatge de Població i Habitatge 2005, del Cens General de Població i Habitatge 2010 i de la informació vectorial del Marc Geoestadístic versió 5.0 de l'INEGI. Els resultats van mostrar una estructura urbana policèntrica la mobilitat de la qual per motiu ocupacional se sustenta en dues escales temporals, la primera d'escala de barri i amb desplaçaments màxims de 15 minuts i la segona d'escala interurbana amb desplaçaments màxims de 60 minuts en mitjans motoritzats. A la Regió Urbana Costanera Puerto Vallarta–Badia de Banderas, Mèxic el repartiment modal va mostrar un predomini dels desplaçaments en mitjans motoritzats al node principal i les seves localitats integrades; les localitats turístiques de més consolidació i les receptores d'immigrants amb més expansió formal. Mentre que els desplaçaments a peu tenen més representació en localitats receptores d'immigrants amb més urbanització informal, les de vocació turística de menor consolidació i les de transició rural-urbana més allunyades i amb menys accessibilitat al transport motoritzat, ja sigui per la condició socioeconòmica de els seus residents o per la cobertura del servei de transport públic. Així, les dinàmiques de proximitat es presenten a les localitats amb menys accessibilitat socioeconòmica i física als mitjans motoritzats i paradoxalment són aquestes les que presenten la major habitabilitat de la regió. The aim of this research was to identify the structure and habitability of the Touristic Urban Region Puerto Vallarta-Bahía de Banderas through everyday mobility and dynamics of proximity, the latter considered as an indicator of habitability. The data on everyday mobility come from the survey carried out in 2011 for the research “Urban Tourist Regions” (CONACYT CB-103363) and from the Intercensal Survey 2015, while the demographic and territorial data come from the 2005 Population and Housing Count of the General Population and Housing Census 2010 and of the vector information of the Geostatistical Framework version 5.0 of the INEGI. The results showed a polycentric urban structure whose everyday mobility is based on two-time scales: the first at neighborhood scale, with daily travels of up to 15 minutes; the second at interurban scale, with daily travels between 16 and 60 minutes using motorized transport. The modal distribution showed a predominance of journeys using motorized transport in the Main Node (Puerto Vallarta), the Integrated Urban Settlements, the Touristic Urban Settlements with further consolidation, and the Immigrant Receiving Urban Settlements with formal growth. Pedestrian travels have greater representation in Immigrant Receiving Urban Settlements (with mostly informal growth), Settlements with Tourist Vocation (with less consolidation) and more remote Rural-Urban Transition Settlements (with less access to motorized transport), either because the socioeconomic status of its residents or because the lesser service coverage of public transport. So, dynamics of proximity are presented as a resilient capability of communities with lower socioeconomic and physical access to motorized transportation; they also provide some components of habitability. El objetivo de esta aportación es identificar la estructura y la habitabilidad de la Región Urbana Turística Puerto Vallarta-Bahía de Banderas a través de la movilidad cotidiana y las dinámicas de proximidad, estas últimas consideradas como un indicador de habitabilidad urbana; que es donde se centra la aportación. Los datos de la movilidad cotidiana provienen de la encuesta levantada en 2011 para la investigación “Regiones Urbanas Turísticas” (CONACYT CB-103363) y de la Encuesta Intercensal 2015, mientras que los datos demográficos y territoriales emanan del Conteo de Población y Vivienda 2005, del Censo General de Población y Vivienda 2010 y de la información vectorial del Marco Geoestadístico versión 5.0 del INEGI. Los resultados mostraron una estructura urbana policéntrica cuya movilidad por motivo ocupacional se sustenta en dos escalas temporales, la primera de escala barrial y con desplazamientos máximos de 15 minutos y la segunda de escala inter-urbana con desplazamientos máximos de 60 minutos en medios motorizados. En la Región Urbana Costera Puerto Vallarta–Bahía de Banderas, México el reparto modal mostró un predominio de los desplazamientos en medios motorizados en el nodo principal y sus localidades integradas; las localidades turísticas de mayor consolidación y las receptoras de inmigrantes con mayor expansión formal. Mientras que los desplazamientos a pie tienen mayor representación en localidades receptoras de inmigrantes con mayor urbanización informal, las de vocación turística de menor consolidación y las de transición rural-urbana más alejadas y con menor accesibilidad al trasporte motorizado, ya sea por la condición socioeconómica de sus residentes o por la cobertura del servicio de trasporte público. Así las dinámicas de proximidad se presentan en las localidades con menor accesibilidad socioeconómica y física a los medios motorizados y paradójicamente son estas las que presentan la mayor habitabilidad de la región.
CitacióOlivares González, Adriana Inés [et al.]. Aproximación a la habitabilidad urbana desde la movilidad cotidiana y la proximidad: Región urbana costera Puerto Vallarta-Bahía de Banderas, México. A: "ACE: Architecture, City and Environment", Octubre 2021, vol. 16, núm. 47, 10686 Olivares, A. et al. (2021). Aproximación a la habitabilidad urbana desde la movilidad cotidiana y la proximidad. Región urbana costera Puerto Vallarta–Bahía de Banderas, México. México, ACE: Architecture, City and Environment, 16(47), 10686. DOI: http://dx.doi.org/10.5821/ace.16.47.10686
Dipòsit legalB.43924-2006
ISSN1886-4805
Col·leccions
Fitxers | Descripció | Mida | Format | Visualitza |
---|---|---|---|---|
10686-19999 | 185,2Kb | Visualitza/Obre |