Web of Science: 29 cites, Scopus: 26 cites, Google Scholar: cites
Evaluación de las competencias ambientales del profesorado de primaria en formación inicial : estudio de caso
Álvarez-García, Olaya (Universitat de les Illes Balears)
Sureda Negre, Jaume (Universitat de les Illes Balears)
Comas-Forgas, Rubén (Universitat de les Illes Balears)

Títol variant: Avaluació de les competències ambientals del professorat de primària en formació inicial : estudi de cas
Títol variant: Evaluation of pre-service teachers' environmental competences : case study
Data: 2018
Resum: En este artículo se evalúan las competencias ambientales (CA) del profesorado en formación inicial al comienzo y en la finalización del Grado de Maestro/a en Educación Primaria (GMEP) en una universidad española. Se ha desarrollado y validado un cuestionario con el fin de evaluar seis CA en relación con los conocimientos, las actitudes y los comportamientos ambientales de los y las estudiantes de la muestra (n = 341). Los resultados del estudio revelan que el profesorado en formación inicial carece de las CA suficientes con las que educar ambientalmente a su alumnado y que no existen diferencias en el grado de adquisición de estas competencias entre el alumnado de primer y cuarto curso del GMEP. Como resultado, se cuestiona el papel de la Universidad y los nuevos programas diseñados en el proceso de convergencia hacia el Espacio Europeo de Educación Superior y se sugieren algunas propuestas de mejora.
Resum: En aquest article s'avaluen les Competències Ambientals (CA) del professorat en formació inicial a l'inici i a l'acabament del grau de mestre d'educació primària a una universitat espanyola. S'ha desenvolupat i validat un qüestionari amb la finalitat d'avaluar sis CA en relació amb els coneixements, actituds i comportaments ambientals dels estudiants de la mostra (n=3419. Els resultats de l'estudi revelen que al professorat en formació inicial li manquen CA que els permetin educar ambientalment a l'alumnat. A més, s'ha pogut veure que no existeixen diferències en el seu grau d'adquisició entre l'alumnat de primer i quart curs del grau de mestres d'educació primària. Com a resultat, es qüestiona el paper de la universitat i els nous programes dissenyats en el procés de convergència cap a l'Espai Europeu d'Educació Superior i s'assenyalen algunes propostes de millora.
Resum: This research evaluate the Environmental Competences (EC) of students enrolled in the first and last year of preservice teachers Degree in a Spanish university. A questionnaire was designed and validated to assess six EC related to environmental knowledge, attitudes and behaviour of the students (n = 341). The results of the study reveal that teachers enrolled in initial training programs lack sufficient EC with which environmentally educate their students and that there are no differences in the degree of acquisition of these competences among students of first and fourth year of the Degree. As a result, the role of the university and recent programs designed in the process of convergence towards the European Higher Education Area are questioned and some proposals for improvement are suggested.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Formación inicial del profesorado ; Competencias ambientales ; Educación superior ; Alfabetización ambiental ; Educación ambiental ; Educació superior ; Competències ; Sostenibilitat ; Initial teacher training ; Environmental competences ; Higher education ; Environmental literacy ; Environmental education
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 117-141 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v36-n1-alvarez-sureda-comas
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/335277
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2338


26 p, 351.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-03-05, darrera modificació el 2021-12-11



   Favorit i Compartir