Island Hopping, Liquid Materiality , and the Mediterranean Cinema of Emanuele Crialese
Authors
Past, Elena MargaritaPublisher
Universidad de Alcalá
Date
2013-10Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 4, n. 2 (2013), pp. 49-66
Keywords
Emanuele Crialese
Respiro
Nuovomondo
Terraferma
Italian cinema
Mediterranean cinema
Material ecocriticism
Lampedusa e Linosa
Nuevo Mundo
Cine italiano
Cine mediterráneo
Ecocrítica material
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/360/755Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The history of the “mare nostrum” is a long history of the entanglement of human and more-than-human actors. Three films directed by the Italian Emanuele Crialese, Respiro: Grazia’s Island (2002), Golden Door (2006), and Terraferma (2011), recount stories of encounters and collisions on Mediterranean islands, where the challenges of political, cultural, and ecological cohabitation are intensified. Drawing on theories of material ecocriticism, this article argues that in this trio of films, the Mediterranean sea is not simply a picturesque liquid border. It is instead a generative space that participates in the very process of constituting the narratives, even while the films add another layer to the rich geo-archaeological palimpsest of the region. La historia del “mare nostrum” es una larga historia la implicación de actores humanos y más-que-humanos. Tres películas dirigidas por el italiano Emanuele Crialese, Respiro (2002), Nuovomondo (2006, Nuevo mundo), y Terraferma (2011), cuentan historias de encuentros y colisiones en islas mediterráneas, donde las dificultades de la convivencia política, cultural, y ecológica se intensifican. Apelando las teorías de la ecocrítica material, este artículo sostiene que en estas tres películas el mar Mediterráneo no es solamente una frontera líquida pintoresca, sino un espacio generativo que participa en el proceso de constituir las narrativas. Por su parte, las películas añaden una capa al palimpsesto geo-arqueológico de la región.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
history_Past_ecozona_2013_N2.pdf | 586.3Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
history_Past_ecozona_2013_N2.pdf | 586.3Kb |
|