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The factor structure of the Spanish version of the Work-Family Culture Scale in a sample of workers from the advertising sector

  • Autores: Marina Beléndez Vázquez, Marta Martín Llaguno, Alejandra Hernández-Ruiz
  • Localización: Psicothema, ISSN-e 1886-144X, ISSN 0214-9915, Vol. 25, Nº. 2, 2013, págs. 232-237
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Estructura factorial de la versión española de la Work-Family Culture Scale en una muestra de trabajadores del sector publicitario
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Antecedentes: la Work-Family Culture Scale (WFCS) fue desarrollada para evaluar las percepciones de los empleados acerca del grado en que sus organizaciones facilitan el equilibrio entre las responsabilidades laborales y familiares de sus trabajadores. La WFCS evalúa tres componentes: demandas o expectativas organizacionales de tiempo, apoyo de la supervisión o dirección y consecuencias negativas para la carrera. Método: el objetivo del presente estudio fue analizar la estructura factorial y la fiabilidad de la versión española de la WFCS en una muestra de 795 trabajadores (447 mujeres y 348 varones) pertenecientes a 23 empresas del sector publicitario español. Resultados: los análisis factoriales exploratorio y confirmatorio resultaron en un modelo de tres factores que se ajustaba a los datos ?2(41)= 63.85; CFI= .99; GFI= .97; y RMSEA= .038. Conclusiones: la consistencia interna de los factores fue adecuada. Los resultados indican que la versión española de la WFCS posee una estructura similar a la escala original.

    • English

      Background: The Work-Family Culture Scale (WFCS) was designed to assess employee perceptions of the extent to which their organizations facilitates a work-family balance. The WFCS comprises three dimensions: Oorganizational time demands, Managerial support and Negative career consequences. Method: The primary purpose of the present study was to analyze the factor structure and reliability of the Spanish version of the Work-Family Culture Scale in a sample of 795 employees (447 females and 348 males) working for twenty-three firms in the Spanish advertising sector. Results: Both EFA and CFA using split-half data sets yielded an 11-item three-factor model (Managerial support, Career consequences and Organizational time demands) that fits the data very well. The findings for structural equation modeling were as follows: ?2(41)= 63.85; CFI= .99; GFI= .97; and RMSEA= .038. Conclusions: Internal consistency for the WFCS factors proved adequate. The results of the analysis indicate that this three-factor model confirms previous exploratory analyses of the original scale.


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