Distributive Impact of Public Expenditure in Higher Education: A Benefit Incidence Analysis for the New Millennium

Authors

  • Laura De Pablos Escobar Departamento de Economía Aplicada VI (Hacienda Pública y Sistema Fiscal), Universidad Complutense de Madrid, España. E-mail: lpablos@ccee.ucm.es
  • María Gil Izquierdo Departamento de Economía Aplicada, Universidad Autónoma de Madrid, España. E-mail: maria.gil@uam.es

DOI:

https://doi.org/10.25115/eea.v29i1.3945

Keywords:

Benefit Incidence, Higher Education, regional Incidence.

Abstract

This paper presents a Benefit Incidence Analysis for Higher Education public expenditure in 2000 and 2004, in Spain. As databases, the European Community Household Panel (ECHP) 2000 and the Living Conditions Survey (EU-SILC) 2004 are used. In this study, new and interesting methodological issues are introduced when applying the Benefit Incidence concept. In this sense, different equivalence scales are considered; besides, imputed expenditure is adjusted, taking into account different university education fields, gender issues and students’ original region. Results are offered following a double regional and national perspective, showing that this expenditure is more progressive and redistributive in Spain in the new millennium rather than during previous decades.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBALADEJO PINA, I. P. IGLESIAS VÁZQUEZ, E.M (2001) “ Características familiares de los jóvenes que cursan estudios postobligatorios en la región de Murcia”. Estudios de Economía Aplicada 17, pp. 69-83.

AL-SAMARRAI, S., ZAMAN, H. (2002): “The Changing Distribution of Public Education Expenditure in Malawi”. Africa Region Working Papers Series, nº 29, marzo 2002.

ANTONINIS, M. TSAKLOGLOU, P. (2001) “Who benefits from public education in Greece? Evidence and policy implications”. Education Economics, vol. 9, nº 3, agosto 2001, pp. 197-222.

BORRAZ, S. CID, A.I., CORCHUELO, B. Y MONEO, C. (1996) “Efectos redistributivos de las becas universitarias por Comunidades Autónomas”. III Encuentro de Economía Pública, Sevilla, 1996.

BAREA, J. ET AL. (1990) “Incidencia del gasto público en España. Análisis del colectivo de beneficiarios”. Monografía nº 91. Instituto de Estudios Fiscales.

BUHMANN, B. et al. (1988) “Equivalence scales, well-being, inequality and poverty: sensitivity estimates across ten countries using the Luxembourg Income Study (LIS) data.” Review of Income and Wealth, vol. 34, pp.115- 142.

CALERO, J. (1996) “Financiación de la educación universitaria en España: sus implicaciones en el terreno de la equidad”. Fundación BBV.

CALERO, J. (1998) “El gasto en educación universitaria y la equidad: Educación y empleo”. Hacienda Pública Española, Monografías, 1998, pp.89-100.

CALERO, J. (2001) “La incidencia distributiva del gasto público social. Análisis general y tratamiento específico de la incidencia distributiva entre grupos sociales y entre grupos de edad”. Trabajo de investigación presentado al concurso para la provisión de una plaza de Catedrático de Universidad en el Área de conocimiento “Economía Aplicada”. Barcelona, mayo de 2001.

CALERO, J. (2002) “The Distribution of Public Social Expenditure in Spain: General Analysis with Special Reference to age and social class”. Social Policy & Administration, vol. 36, no. 5, pp. 443–464.

CONSEJO DE UNIVERSIDADES (1995) “Informe sobre la financiación de las universidades”, Madrid.

DE PABLOS, L., VALIÑO, A. (2000) “Economía del gasto público: control y evaluación”. Ed. Civitas, pp.271-313.

DE WULF, L. (1981): "Incidence of Budgetary Outlays: Where do we go from here". Public Finance, vol. 36, nº 1. Versión en español (1987) “Incidencia del gasto: ¿Hacia donde vamos ahora?”. Hacienda Pública Española, 107, pp. 107-120.

DEMERY, LIONEL (2000) “Benefit Incidence: A practitioner’s guide”. World Bank. Poverty and Social Development Group. Africa Region.

ENCUESTA DE CONDICIONES DE VIDA (varios años). Instituto de Estudios Fiscales.

GIL, M. (2005) “Análisis de incidencia del gasto público en Educación Superior: nuevas aproximaciones”. Papeles de Trabajo, nº 10/2005. Instituto de Estudios Fiscales.

GIMENO, J. A. (2000) “La incidencia redistributiva del gasto público en España”. En Rafael Muñoz de Bustillo (ed.), El Estado de Bienestar en el cambio de siglo. Capítulo 8.Alianza Editorial.

HARBERGER, A. C. (2004) “Taxation and income distribution: myth and realities”. Mimeo. August.

KAKWANI, N. C. (1977) “Measurement of Tax Progressivity: An international Comparison”, Economic Journal, vol. 87 (345), pp. 71-80.

LÓPEZ-ACEVEDO Y SALINAS, A. (2000) “Marginal Willingness to Pay for Education and the Determinants of Enrollment in Mexico” Policy Research Working Paper 2405. The World Bank Latin America and the Caribbean Region Economic Policy Sector Unit and Mexico Country Office.

LÓPEZ AFONSO CASADO, J.M. M. HERNÁNDEZ LÓPEZ (1998) “Una panorámica regional de la educación superior en España”. Estudios de Economía Aplicada 10, pp 5-18.

MARCENARO GUTIÉRREZ, O. D. Y NAVARRO GOMEZ, M. L (2001) “Un análisis microeconómico de la demanda de educación superior en España”. Estudios de Economía Aplicada. 19 pp 69-86.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CULTURA (1995 a 2008) “Las cifras de la Educación en España. Estadísticas e Indicadores.” Disponible en http://www.educacion.es/mecd/jsp/plantilla.jsp?id=3131&area=estadisticas& contenido=/estadisticas/educativas/cee/2007A/cee-2007A.html (Fecha de la última consulta: 20 de septiembre de 2010).

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CULTURA Y DEPORTE (2000 a 2007) “Sistema Estatal de Indicadores de la Educación.” Disponible en http://www.educacion.es/mecd/jsp/plantilla.jsp?id=3132&area=estadisticas (Fecha de la última consulta: 20 de septiembre de 2010).

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CULTURA Y DEPORTE (2006) “Estadística del gasto público en Educación. Presupuesto Liquidado. Años 1997 a 2004.” Disponible en www.mecd.es

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (1999) “Estadística del gasto público en Educación. Presupuesto Liquidado. Años 1992 a 1997.” Disponible en www.mecd.es

MORA RUIZ, J. (1996) “Equidad en el acceso a la educación superior: ¿Para quiénes son las becas?” Revista de Educación, nº 309, pp. 239-259.

PANEL DE HOGARES DE LA UNIÓN EUROPEA (varios años). Instituto Nacional de Estadística.

PÉREZ ESPARRELLS, M.C. (1996a) “Aspectos económicos de la intervención pública en la financiación de la educación superior: un análisis de los efectos distributivos del gasto público en enseñanza universitaria en España (1981 y 1991)”. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid.

PÉREZ ESPARRELLS, M.C. (1996b) “Un análisis de los efectos redistributivos del gasto público en enseñanza universitaria en España (1981 y 1991). Una aproximación a la incidencia espacial”. III Encuentro de Economía Pública, Sevilla, 1996.

PÉREZ ESPARRELLS, M.C., UTRILLA DE LA HOZ, A. (1996) “La incidencia redistributiva del gasto público en educación: una aproximación empírica al caso español”. Documento de Trabajo Nº 9609. Universidad Complutense de Madrid. Disponible en http://www.ucm.es/BUCM/cee/doc/0028/03010028.htm (Fecha de la última consulta: 20 de septiembre de 2010).

REYNOLDS, M., Y SMOLENSKY, E. (1977) “Public Expenditure, Taxes and the Distribution of Income: The United States, 1950, 1961, 1970. Academic Press, Nueva York.

RICHARDSON, S. (1985): “Who benefits from higher education?” Flinders University of South Australia. National Institute of Labour Studies Incorporated. Working Paper nº 75.

SÁNCHEZ CAMPILLO, J. (1996) “Los efectos distributivos del gasto público destinado a enseñanza superior en la universidad de Granada y en España”. Granada, Universidad de Granada.

SELOWSKY, M. (1979): “Who benefits from goverment expenditure?: A case of study of Colombia.” Oxford University Press, pp. 50-70.

URSICINO CARRASCAL A. (1996) “Estimación de escalas de equivalencia de consumo mediante un modelo de demanda casi ideal (AIDS) ampliado”. Estudios de Economía Aplicada .6, pp25-38

VAN DE WALLE, D. (1998) “Assessing the Welfare Impacts of Public Spending”. World Developement 26, 3. Pp. 365-379.

Published

2020-10-04