Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Del monolitisme catòlic a la pluralitat religiosa al Perú del darrer segle

Manuel M. Marzal

  • català

    Del monolitisme a la pluralitat religiosa al Perú del Barrer segle [ MANUEL MARZAL] El Perú ha experimentat el transit del monolitisme catòlic del segle XIX (caracteritzat per la inexistencia de la llibertat de cultes i per la diversitat de maneres de ser catòlic), amb prou feines esquerdat per l'arribada clandestina deis primers evangèlics, a l'ampli pluralisme religiós del segle XX. Cinc factors hi influïren: la reforma constitucional del 1915 (que culmina amb la separaciò d'Església i Estat el 1979), el clima religiòs creat pel Concili Vaticà II, el proselitisme evangelic a l'Amèrica Llatina ¿també al Perú¿ a partir de la dècada deis seixanta; el naixement al Perú de noves religions amb elements tradicionais, i l'aparició de formes religioses eclèctiques. En aquest context, l'autor suggereix unes hipòtesis sobre la identitat religiosa deis peruans actuais, segons les quais el catolicisme, que continuarà essent la base de l'esmentada identitat, estarà molt vinculat a la cultura popular i, amb ella, oferirà moites formes de resistencia a l'expansiò de les altres confessions cristianes, en un clima de tolerancia i de respecte, sobretot amb l'anomenat protestantisme històric. Aquesta resistencia, que es veurà facilitada per la pluralitat interna en el catolicisme, no exclourà que els evangèlics lluitin pel reconeixement social i pel poder politic.

  • English

    From Catholic monolithism to religious plurality in the Peru of the last century [ MANUEL MARZAL] Peru has been through the transition of the Catholic Monolithism of the 19th Century (characterised by the non-existence of freedom of worship and different forms of practicing Catholicism), almost untouched by the clandestine arrival of the first evangelists, to the widespread religious pluralism of the 20th Century. Five factors had an influence: the constitutional reform of 1915 (that culminated in the separation of Church and State in 1979), the religious climate created by the II Vatican Council, evangelist proselytism in Latin America ¿including Peru¿ as of the nineteen sixties; the birth of new religions with traditional elements in Peru, and the appearance of eclectic religious forms. In this context, the author ventures some hypotheses on the religious identity of Peruvians today, according to which Catholicism, which is still the basis of the aforementioned identity, is closely linked to popular culture, and with it will offer many more forms of resistance to the expansion of the other Christian confessions in a climate of tolerance and respect, particularly with the so-called historic Protestantism. This resistance, which will be facilitated by the internal plurality in Catholicism, will not stop evangelists from fighting for social recognition and political power.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus